Co może jeść roczne dziecko? Żywienie niemowląt

Kształtowanie nawyków żywieniowych dziecka

Od chwili gdy dziecko zaczyna poznawać i zapamiętywać smaki, kształtują się jego żywieniowe upodobania. Dlatego warto dbać o to, by dieta malucha była urozmaicona i wartościowa.

Już rozszerzając dietę dziecka o pierwsze zupki i deserki, warto zachęcać malucha do próbowania różnorodnych smaków. Nie zawsze nowy smak zostanie zaakceptowany od razu. Czasami potrzeba kilka, a nawet kilkanaście prób, aby dziecko przyzwyczaiło się do niego. Prawdą jest, że dzieci odżywiane od niemowlęctwa monotonnie mogą w przyszłości niechętnie próbować nowych potraw. A to utrudnia właściwe zbilansowanie diety.

Różnorodność

Zbilansowana dieta to taka, która dostarcza organizmowi odpowiednią ilość energii oraz w odpowiednich proporcjach podstawowych składników pokarmowych: białek, tłuszczów i węglowodanów, a także nizbędnych witamin i minerałów. Niestety jedzenie ograniczonej liczby produktów uniemożliwia to zadanie. W diecie malucha codziennie powinny się znaleźć zarówno przetwory mleczne, jak i produkty zbożowe, warzywa (także strączkowe), owoce, mięso, ryby, jaja i tłuszcze.

Zdrowe nawyki

W drugim roku życia kończy się okres diety niemowlęcej. Dziecko nie rośnie już tak intensywnie jak w pierwszym roku życia, potrzebuje ok. 100 kcal /kg masy ciała. W ciągu dnia powinno zjadać 5 posiłków (oprócz śniadania, obiadu i kolacji także drugie śniadanie i podwieczorek). W diecie powinno się znaleźć coraz więcej produktów wymagających żucia i gryzienia. Z kolei lepiej wykluczyć potrawy zbyt tłuste i smażone. W tym wieku na kształtowanie żywieniowych przyzwyczajeń wpływa również to, że dziecko skutecznie zaczyna decydować o tym, co będzie jadło, a czego nie.

Jeśli zależy nam na tym, aby maluch zjadał przygotowane posiłki, nie można mu podawać między posiłkami słodyczy ani słodkich przekąsek. Posiłki powinny być podawane o stałych porach – regularność w rozkładzie dnia wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i sprawia, że dziecko chętniej je. Należy unikać karmienia dziecka przed telewizorem czy podczas zabawy. Posiłki powinny mieć swoją stałą porę i miejsce, najlepiej przy stole z innymi domownikami. Warto zadbać również o miłą atmosferę podczas jedzenia. Do picia najlepsza zdecydowanie jest woda, należy unikać nadmiernych ilości soków owocowych, zwykle lubianych przez dzieci.

Gdy nie chce próbować

Gdy maluch unika próbowania nowych produktów, można je dodać w niewielkich ilościach do potraw, które dziecko zna i akceptuje. Nigdy nie należy jednak zmuszać do jedzenia ani karać za niejedzenie. Okres, w którym dziecko uczy się akceptowania pokarmów, bywa trudny i wymaga od rodziców sporo inwencji. Pamiętajmy, że duży wpływ na dziecko mają również nawyki dorosłych. Dziecko uczy się przez naśladowanie. Zadbajmy więc o to, by spożywanie posiłków było dla wszystkich przyjemnością.